Ödesgudinnan på Salong d’Amour av Anna Jansson

9789113058023_200_odesgudinnan-pa-salong-damour

Anna Jansson har tidigare skrivit en rad deckare om Maria Wern och även ett antal barnböcker. Genom dessa har hon vunnit en trogen läsarskara till vilken även jag hör. Men nu var det alltså dags att testa något nytt, och under hösten har Anna Janssons första feelgoodroman kommit. Självklart var jag nyfiken på att läsa den, och det har jag nu också gjort.

Angelika är en medelålders kvinna som driver en frisörsalong. Som anställd har hon den odräglige Ricky som hon blivit ett slags plastmamma till. Hennes kall i livet är att hjälpa människor, och hon tänker på sig själv som en norna, den nordiska mytologins ödesgudinnor. Hjälpen består inte bara i att förvandla dem till det yttre, utan även på det känslomässiga planet. Hon parar ihop olika ensamstående kunder som hon tror skulle kunna finna varandra och ger dem en klipptid samtidigt. På så sätt är hon en riktig äktenskapsmäklerska.

Men Angelika lever inte bara i sus och dus utan har gått igenom en hel del tråkigheter på det personliga planet. Hon är änka och längtar också själv efter kärleken. På en fest i Visby träffar hon en otroligt snygg och charmig man som hon faller handlöst för, men lika fort som han dök upp är han försvunnen. Ingen vet vem han är och när Angelikas bankkonton börjar bete sig märkligt anar hon oråd. Har hon råkat ut för en solochvårare?

Anna Jansson skriver med den humor och värme hon redan tidigare visat prov på om stora och små bekymmer i en sömniga staden Visby. Jag kan till och med tycka att dessa berättartekniska egenskaper kommer bättre till pass i detta format än i en deckare som ju trots allt handlar om ond bråd död. Angelika är en varm och sympatisk person som man känner med och för. Samtidigt fångar författaren många vardagliga situationer och företeelser på ett väldigt bra sätt, och att hon driver lite med en del saker som t ex viktminskningsklubbar får mig att småskratta för mig själv. Samtidigt är inte Anna Jansson rädd för att skriva om jobbiga saker, som känslan av att ha blivit änka och de livslånga spår mobbning kan sätta.

Det är en lättsam och trevlig bok att läsa för att lysa upp höstmörkret, men samtidigt kan jag tycka att det dröjer innan det händer något som på allvar väcker mitt intresse för boken. Det är något som gör att det vardagliga känns lite för slätstruket för att det ska fånga läsaren och när det sen händer saker som gör att jag blir lite mera intresserad av att fortsätta min läsning är det ganska enkelt att genomskåda vad det kommer att leda till. Men ibland kan det också vara skönt med en bok som inte kräver så mycket av sin läsare, och därför känner jag mig lite kluven över om jag ska tycka om boken. Slutbetyget hamnar på medelnivå, men jag vill ändå rekommendera boken till den som vill ha en stunds roande avkoppling.

Tack till Norstedts för recensionsexemplaret jag fick i form av en e-bok!

Boken finns hos de flesta återförsäljare av böcker.

Betyg 3+ av 5

En reaktion på ”Ödesgudinnan på Salong d’Amour av Anna Jansson

  1. Pingback: Månadssammanfattning oktober 2014 | Johannas deckarhörna

Kommentera

