The Sisterhood of the World Bloggers Award

Jag har blivit nominerad att svara på frågor av både Vargnatts bokhylla och Mias bokhörna, tack så mycket för detta nomineringar och här kommer mina svar:

Först Vargnatts bokhyllas frågor:

1. Vilka bilderböcker gillade ni som barn?

Tomtebobarnen var en favorit liksom Pettson och Findus som kanske inte direkt är bilderböcker men i alla fall rika på illustrationer. Tomtemaskinen var nog den absoluta favoriten av Sven Nordqvist.

2. En bok som du önskar att du kunde läsa för första gången igen?

Historikern av Elizabeth Kostova. Oj vad den var spännande. Kanske Da Vinci-koden också.

3. Hur ser din perfekta lässtund ut?

Att krypa upp i fåtölj eller säng med en skön filt och en riktigt bra bok borgar för en härlig lässtund. Sen är det bra om jag inte är för trött utan verkligen orkar koncentrera mig på boken också.

4. Är hela din familj intresserad av böcker och läsning?

Jag har ärvt mitt intresse för böcker av min mamma som också alltid älskat att läsa. Vi har ofta gemensam vårdnad om böckerna för vi läser nästan alltid samma saker och tycker oftast lika. Även morfar är en riktig bokslukare och jag lånar ofta ut mina böcker till honom. Han har även lärt mig att lösa korsord.

5. Köper du helt eller lånar på biblioteket?

Jag vill helst äga mina böcker oavsett format, men lånar ibland e-böcker via biblioteket. 
6. Vilken är den bästa bokpresent du fått?

Svår fråga, men min Letto-läsplatta som jag fick av min mamma är nog bäst eftersom den inte bara är en bok utan rymmer massor av läsning.
7. Det flesta frågorna är ju positiva, men vilken bok har du verkligen inte gillat?

Budbäraren av Fred Vargas är en bok jag verkligen inte gillade.
8. Kan man ha för mycket böcker?

Spontant NEJ! Men kanske om man ser på det ur den aspekten att man kan få brist på utrymme att hysa dem alla.
9. Är det någon årstid du läser mer eller mindre på?

Jag läser mest på höst och vinter, alltså är det högsäsong nu. Jag är ingen vän av utomhusläsning, varför vet jag ej. 
10. Den absoluta bästa boken du vill berätta om för världen just nu? 

Alla Sharon J Boltons böcker om Lacey Flint.

Och här kommer svaren på Mias bokhörnas frågor:

1. Är du samlare av böcker eller ger du bort/annat alternative, när du läst dem?

Jag är en sann ekorre som sparar. Jag kan donera eller kassera böcker jag absolut inte gillat, och då endast om det är frågan om pocketböcker.

2. Brukar du äta eller dricka något när du läser?
Choklad är gott, men jag äter inte så ofta just när jag läser. Då blir det nog snarare en paus för energipåfyllnad.
3. Vilken är din favoritläsplats?
Fåtöljen och sängen.
4. Vad fastnar du för vid bokinköp?
Det kan vara många olika saker, men att en bok verkar spännande eller intressant är det viktigaste.
5. Vilken är din favoritgenre?
Deckare och böcker med historisk anknytning. Men jag är allätare.
6. Vad ska du läsa i jul?
Det återstår att se, men jag hoppas det blir mycket läst.
7. Vad önskar du för bok/böcker i julklapp?
Önskelistan är inte klar än 😉 Men kanske Camilla Läckbergs nya och Gården av Simon Beckett.
8. Vilken årstid är bäst för läsning?
Hösten och vintern när man är inomhus mycket.
 
9. Vad är skräplitteratur för dig?
Egentligen finns inte skräplitteratur i min vokabulär men kanske att 50 nyanser-böckerna är ett gränsfall.
10. Vilken bok rekommenderar du att alla ska läsa?

Förutom Lacey Flint-böckerna tycker jag alla ska läsa Den osynliga bron av Julie Orringer.

Egentligen ska man nu knåpa ihop 10 nya frågor och nominera 10 nya att svara på dessa, men eftersom många redan verkar har blivit nominerade hoppar jag över den biten.

10 reaktioner på ”The Sisterhood of the World Bloggers Award

  1. Än så länge har jag läst en av Boltons böcker men har resterande hemma vill verkligen fortsätta på dem och speciellt nu när jag fick den senaste av förlaget, så här gäller det att lägga manken till 🙂

Kommentera

