En smakebit på söndag

ensmakebit

Söndag idag och vi har tjänat en hel timme på att ställa om klockan. Brukar dock ta några dagar innan man vant sig och inte tycker att dagen känns märkligt lång. Det är också dags för att dela smakbitar hos Mari. Egentligen är jag inte klar med Det hänger en ängel ensam i skogen men eftersom det snackades om den i fredags väljer jag att ta en smakbit ur den bok jag hade tänkt börja på härnäst, Ödesgudinnan på Salong d’Amour av Anna Jansson. Anna har ju skrivit deckare och barnböcker förut men har nu alltså även slagit sig på chic-lit eller feelgood, vilket man nu ska räkna boken till. Läs mer om den här. Smakbiten kommer från första kapitlet, sidan 6-7.

På Södertorg i Visby ligger Salong d’Amour. Du ser salongen direkt när du kommer in genom ringmuren och passerar korvkiosken. Skylten är formad som ett hjärta och när det är mörkt ute lyser den med ett varmt rött sken.
Lokalen köpte jag av en äldre herre för sju år sen och pomadadoften från den tidigare ägaren har fortfarande inte riktigt gått ur. Det är en fin liten lokal med rosentapeter från förra sekelskiftet och två frisörstolar i vinrött läder. På bakre väggen hänger fyra tavlor jag fyndat på loppmarknader och auktioner. De tillhör en serie med motiv från första världskriget. Den första tavlan visar en man i uniform, med sabel och yviga mustascher, som kysser sin hustru farväl. Sen följer en krigsscen där mannen, med bandage om huvudet, lämnar slagfältet som en hjälte. På den tredje tavlan återkommer soldaten välbehållen från kriget och omfamnas av hustrun, som bär ett litet barn på armen. På den sista bilden ser man de älskande i en syrenberså tillsammans med ännu fler barn. Jag vill så gärna att berättelser ska sluta lyckligt. Lyckligare än i mitt eget liv.
Det sägs att det var här, i den gamla barberarstugan från medeltiden, som Danmarks konung Valdemar Atterdag fick skägget ansat när han hade brandskattat Visby 1361. När jag tittar ut genom det stora fönstret ser jag var krigarna bröt igenom muren. Varannan sten på krönet är borttagen till minne av den fasansfulla dag då 1 800 gotländska bönder slaktades av den danska armén. Det sägs att blodet rann och färgade jorden röd ända ner till hamnen. Det finns inget som talar emot min teori om att det var här Valdemar lät klippa sig, utom det faktum att den danske kungen borde ha blivit huvudet kortare om barberaren haft en slipad kniv och varit gute.
Här invid Södertorg har jag alltså min salong. Om du har vägarna förbi är du varmt välkommen in. Jag bjuder på te med mynta och fläder från min egen trädgård medan du väntar på din tur. Jag iakttar dig i spegeln för att komma underfund med hur jag ska kunna hjälpa dig på bästa sätt. Min sax är ett trollspö. Mina färger gör förvandlingen total, om det är vad du önskar. När du sätter dig i stolen och jag sveper in dig i klippkappan har jag ett förslag. Men min första fråga är alltid: Vad kan jag göra för dig? Och då avser jag inte alls bara ditt hår. Jag menar: Vad kan jag göra för dig i ditt liv? Det finns två frisörstolar och det är aldrig en slump vem du hamnar bredvid, det är noga uträknat. Jag återkommer till det.
Det är tre typer av kunder som brukar besöka min salong: Vardagskunden som kommer in för en rutinklippning. Den narcissistiska kunden som drunknar i sin egen spegelbild eller i självömkan. Och slutligen finns den uppgivna kunden, som kommer in och säger: ”Gör om mig.” Ofta får jag känslan av att det handlar om hela livet. Att klippa håret i en ny frisyr och färga det rött är ofta en desperat början på ett nytt och kanske bättre liv som singel. Jag säger: kanske bättre liv. Där har vi en del att diskutera.

9789113058023_200_odesgudinnan-pa-salong-damour

36 reaktioner på ”En smakebit på söndag

  1. Tack för smakbiten, är sugen på att läsa just denna och se hur han tacklar bytet från deckare till feelgood. Blir spännande att höra vad du tycker när du läst klart.

  2. Tack för smakbiten. Har hört blandat om denna och är lite nyfiken, men har inte bestämt om jag ska läsa den eller ej. Blir intressant att höra vad du tycker om den sen. 😉

  3. astridterese

    Den boken var ukjent for meg, men jeg likte veldig godt Det hänger en ängel ensam i skogen. Det synes jeg var en fin krim 🙂 Ønsker deg en fin søndag!

Kommentera

