Uncategorized

Top Ten Tuesday

toptentuesday

Veckans tema hos The Broke and The Bookish är: Top New Series I Want To Start (New..let’s say within the last year or two) Ett ovanligt lätt ämne för det finns alltid nya bokserier som hägrar.

  1. Set Mattsons böcker om Douglas Palm. En deckarserie från 40-talets Malmö. Ondskans pris, Svekets offer och Fruktans tid finns alla tre på min läslista.
  2. Thomas Eriksons serie om Alex King. Det finns redan fyra delar i denna deckarserie. Bländverk, Illdåd, Vanmakt och Vedergällning.
  3. Sofie Sarenbrants serie om Emma sköld. Vila i frid, Andra andningen och Visning pågår finns utgivna i denna serie. Jag har dock läst hennes två första böcker med anknytning till Brantevik, Vecka 36 och Istället för dig.
  4. Conn Igguldens serie om Rosornas krig. Den första boken, Stormfågel finns på svenska och måste läsas snarast.
  5. Kristina Sandbergs böcker om Maj. Har jag velat läsa ett bra tag nu. Att föda ett barn, Sörja för de sina och Liv till varje pris heter böckerna.
  6. Christoffer Carlssons serie om Leo Junker. Den osynlige mannen från Salem ligger redan i min att-läsa-hög och efter nyår kommer även den andra boken, Den fallande detektiven på pocket så då måste jag ha hunnit läsa den första!
  7. Emelie Schepps serie om Jana Berzelius. Märkta för livet inhandlades redan förra året, men jag har inte läst den än. Men i vår kommer det visst en uppföljare, hög tid att sätta tänderna i ettan alltså.
  8. Robert Galbraiths böcker om Cormoran Strike. Gökens rop står i bokhyllan och efter nyår kommer även Silkesmasken på svenska.
  9. Jeffrey Archers Clifton-krönika. Harrys sång och En faders synder, de två första delarna, står redan i bokhyllan.
  10. Jörn Lier Horsts serie om William Wisting. Jakthundarna finns på svenska.

Oj så många serier det finns man skulle vilja läsa, för att inte tala om alla redan påbörjade. 😛

15 thoughts on “Top Ten Tuesday

  1. Många bra här!
    6:an rekommenderas varmt, liksom 5:an. Jag gillar också 2:an. Schepps första bok lovade gott, får se vart den serien tar vägen nu när andra delen är på gång. Horst har jag läst första boken i serien på norska och var inte jätteimponerad, men kanske borde ge honom fler chanser.

  2. Flera där som även jag vill läsa fast jag borde avsluta serier istället för att påbörja men det håller aldrig i längden för mig 🙂

Kommentera

