De nominerade till årets Augustpris

Augustpriset - nominerade

Idag har nominerade till årets Augustpris tillkännagetts. Jag undrar bara en sak. Var är Jag heter inte Miriam av Maj-Gull Axelsson? Den trodde jag verkligen skulle komma med. Nåväl, här är de nominerade:

Skönlitteratur

  • Alkemistens dotter av Carl-Michael Edenborg
  • Beckomberga av Sara Stridsberg
  • Ett så starkt ljus av Lyra Ekström Lindbäck
  • Ma av Ida Börjel
  • Liv till varje pris av Kristina Sandberg
  • De utvalda av Steve Sem-Sandberg

Vad är då mina tankar kring det? Den enda jag själv har läst av dessa är Alkemistens dotter. Okej, jag förstår att juryn gillar språket och berättarstilen, det gjorde nämligen jag, men jag var mindre förtjust i själva berättelsen och framförallt slutet av den. Recensionen finns här. Skulle inte förvåna mig om den vinner bara för att jag har en något sval inställning till den… Steve Sem-Sandberg har säkert skrivit en viktigt bok men han fick ju priset häromåret och därför tycker jag det vore roligare om någon annan fick det. Därför hejar jag på Kristina Sandberg eftersom henne böcker om Maj verkar vara av den typen som många kan ta till sig och det tycker jag är ett bra betyg i sig.

Facklitteratur:

  • Popmusik rimmar på politik av Anna Charlotta Gunnarsson
  • Plundrarna av Anders Rydell
  • Erik och Margot: en kärlekshistoria av Per Westberg
  • Naturlära av Lars Lerin
  • Doktor Nasser har ingen bil av Tina Thunander
  • Vid tidens ände av Håkan Håkansson

Plundrarna finns på min önskelista sedan tidigare. Men även Vid tidens ände, som handlar om stormaktstiden och Johannes Bureus verkar intressant. Naturlära av Lerin är säkert en vacker bok. Det ska blir spännande att se vem som vinner, gissa kan man ju alltid göra och jag lägger min röst på Plundrarna.

Barnböcker vet jag inget om men jag har förstått att många känner sig en smula besvikna över att fem av sex nominerade tydligen har skrivit/tecknart bilderböcker. En något ojämn fördelning kan jag hålla med om, men spekulerandet kring kategorin barn- och ungdomsböcker överlämnar jag med varm hand åt andra. Men här är i alla fall de nominerade:

  • Mördarens apa av Jakob Wegelius
  • Jag blir en bubbla av Malin Axelsson
  • Tilly som trodde att… av Eva Staaf
  • Vi springer av Joar Tiberg
  • Vi är vänner av Eva Lindström
  • Nu leker vi den fula ankungen av Eva Lindström & Barbro Lindgren

Vad tänker ni andra där ute i bokläsarvärlden om dagens nomineringar? Har ni någon eller några favoriter?

6 reaktioner på ”De nominerade till årets Augustpris

  1. Jag läste Ett så starkt ljus och det förvånar mig lite att den blev nominerad, viktigt ämne men inte blev jag direkt imponerad av själva berättelsen..,

  2. Har ju inte läst en enda av dem här, men hade också blivit glad om Majgull Axelsson varit nominerad. Appropå barnböckerna så tycker jag de borde dela upp dem i två genrer (minst), bilderbok och textbaserad.

Kommentera

