Bokbloggsjerka 17-20 oktober

Fredag igen och veckorna går i ilfart. Denna vecka undrar Annika följande:

Vilken bok bör man inte veta någonting alls om innan man själv läser den?

En lite knepig fråga tycker jag. Det blev till att tänka efter. Förra veckan nämnde jag LEONA – Tärningen är kastad av Jenny Rogneby och den skulle jag kunna nämna denna gång också. Intrigen är svår att beskriva utan att avslöja för mycket. Men för att inte bli allt för upprepande måste jag väl hitta på någon mer bok. Ett exempel skulle kunna vara Gone Girl av Gillian Flynn, den boken bör nog alla bilda sig en egen uppfattning om, och även den är svår att skriva om utan att avslöja för mycket. Men egentligen gäller väl det de flesta böcker. Det är en balansgång att beskriva den så att folk blir nyfikna på att läsa utan att tala om för mycket så att läsupplevelsen blir förstörd. Därför läser jag sällan baksidestexten på en bok eftersom jag ofta tycker att den avslöjar väl mycket.

Trevlig helg!

9789187319426_200_gone-girl_pocket

31 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 17-20 oktober

  1. Har inte läst dina två, men håller med om resonemanget i alla fall 🙂 Fast tycker oftast att böcker klarar sig lindrigt jämfört med film där trailers kan visa så mycket att det känns som om man redan har sett dem.

  2. Jag önskade faktiskt att jag inte läste baksidan av Gone girl. Och inte heller läste alla positiva ord om boken, för mina förväntningar var skyhöga och efter orden på baksidan gissade jag till mig vad själva knorren var…
    En annan bok man absolut inte ska läsa om är Erik Axl Sunds Pythians anvisningar (sista delen i trilogin), för den ger en ordentlig spoiler på första delen.

Kommentera

