Uncategorized

Top Ten Tuesday

toptentuesday

Temat denna vecka är Ten Places Books Have Made Me Want To Visit Lika bra att erkänna direkt att jag inte är vidare berest men eftersom det tydligen går bra med att önska sig en resa också så får det nog bli en blandning.

  1. Yttre Hebriderna – Dit vill man åka när man läst Svarthuset av Peter May.
  2. Klosterruinerna och kyrkan i Varnhem – Här har jag varit och det tack vare Jan Guillous böcker om Arn.
  3. London – Jag har läst många böcker som gör att London lockar. Bland annat Philippa Gregorys och Hilary Mantels böcker om Tudortidens England. Jag skulle allt bra gärna vilja avlägga visit i Towern. (Fast inte på samma vis som Anne Boleyn…)
  4. Vadstena – Har jag varit i många gånger och där finns både slott, en fantastisk kyrka och Heliga Birgittas reliker att beskåda. Så fort jag har läst någon historiebok där Vadstena förekommer (vilket det ju gör frekvent) får jag lust att ta en tur dit.
  5. S:t Petersburg och Tsarskoje Selo – När man har läst Rasputins dotter av Katheryn Harrison och Nicholas and Alexandra av Robert K Massie blir man lite sugen på en tripp till Ryssland och den siste tsarens hem en bit utanför staden. Vinterpalatset och Peterhof erbjuder en prakt utan dess like har jag förstått genom bilder.
  6. Egypten – Jag läste för många år sedan en bokserie som handlade om Ramses II, en egyptisk farao, av Christian Jacq. Det var fem underbara romaner som fick mig att vilja bege mig till Luxor, Thebe och Konungarnas dal. Men har jag kommit iväg än? Nej.
  7. Los Angeles – Varje gång jag läser en bok av Michael Connelly får jag lust att besöka Los Angeles. Hamnar jag i knipa ringer jag Harry Bosch.
  8. Paris – Det finns många böcker som får läsaren att längta till Paris. En av dem är Huset du älskade av Tatiana de Rosnay.
  9. Budapest – Läs Den osynliga bron av Julie Orringer så förstår ni vad jag menar. Budapest innan andra världskriget skulle jag gärna ha besökt (om jag haft en tidsmaskin förstås.) Men det går bra i nutid också, såklart.
  10. Gripsholms slott och Mariefred – På Gripsholm finns svenska statens porträttsamling med tusentals porträtt av kungar, furstar, drottningar och även moderna kändisar och politiker. En fantastisk konstskatt i en härlig slottsmiljö som jag tycker att alla någon gång borde se. Bokreferenser? Slottet är ett av de viktigare i den svenska historien, det var bland annat Gustav Vasas favoritslott och både Johan III: s och Erik XIV:s fängelse så det förekommer flitigt i den historiska facklitteraturen. Späckat med spöken och sevärdheter och en massa historia är vad det är, och nu tycker jag att ni tar en tur dit så snart ni får tid!
9 thoughts on “Top Ten Tuesday

  1. Nummer fyra får en stor tummen upp av mig! Har bott i Vadstena, så jag längtar alltid tillbaka…. 😉

Kommentera

