Bokbloggsjerka 3-6 oktober

Idag vill Annika veta följande:
Planerar du vad du ska läsa och när och hur går du i så fall till väga?

Svaret är både ja och nej. Jag har en lista med böcker att läsa, ytterligare en med recensionsexemplar och en tredje med e-böcker jag kan låna från biblioteket. Allt som en grundläggande översikt över vad som finns att tillgå. Sedan väljer jag ganska fritt. Jag försöker dock prioritera recex och läsa dem i ordning så de äldsta betas av först. Men så måste man ju få spontanläsa lite också och då tar jag bara en bok som jag för stunden känner för att läsa.

Jag brukar försöka vara spontan även när det gäller recexen. Jag är inte så noga med att läsa dem till första recensionsdatum, utan resonerar som så att går det några dagar till men jag får läsa just den bok jag känner för så tjänar både recensionen, omdömet och min läslust på det. Jag blir helt enkelt mer positiv än om jag känner mig tvingad.

Sen har jag ju en mental planering där jag funderar över vilken eller vilka böcker jag ska läsa härnäst. Då brukar jag lägga fram dem i en liten (Ha, inte så liten kanske…) hög som jag har på nattduksbordet och uppdaterar vartefter.

Trevlig helg alla läsare och läsfantaster!

40 comments

  1. Det där med att hinna läsa ut en bok till recensionsdagen blir så svårt oxå när man ibland bara får några dagar på sig och recdagarna brukar det vara många böcker samtidigt som ska läsas…

  2. Låter som en sund inställning. Fast det där med recensionsdagar verkar folk tänka väldigt olika om, vissa har recex i månader medan andra som du, försöker hålla datumen. Jag har också försökt hålla datumen men många av mina recex har jag ju fått efter, så då minskar pressen känner jag eftersom recdatum redan varit.

  3. Det finns bara en bok i min nattduksbord. Jag älskar böcker men vill inte somna och vakna till böcker, därav blir det mindre stress för mig:).

  4. Jag bryr mig nog sällan om recensionsdatum, bara att jag inte publicerar något innan man ”får”, speciellt inte om det är böcker jag inte bett om själv. Har jag frågat efter dem så försöker jag läsa så fort som möjligt.

  5. Ja recensionsexen försöker jag planera, kanske inte till första recensionsdatum men i alla fall så de får en rättvis väntetid, de jag fått först ska läsas först osv. Men ibland missar jag säkert något ändå.

  6. Jag prioriterar också recexen och försöker läsa till någorlunda rätt datum. Senaste veckorna har det inte riktigt funkat och det gillar jag inte. Trevlig helg!

  7. Även jag försöker i störska möjliga mån ta recex först. Men just nu ligger jag hjälplöst efter med dem. men visst slinker det emellan någon annan också som tex. nu när jag deltar i tre på tre.

  8. Rec-ex försöker jag läsa och planera in så gott det går. Annars så läser jag mycket efter dagens känslor/humör/dagsform, mentala listor har jag mängder av och en del i fysisk form men de är med som stöd för minnet än rena planeringslistor.

Kommentera

