Uncategorized

Bokbloggsjerka 26-29 september

En gråmulen fredagsmorgon, men vad gör det för vi har ju Annikas bokbloggsjerka att liva upp oss med. Här är dagens fråga:
Vilken är den längsta bokserien du har läst och upplever du att skrivandet förändrades (antingen till det bättre eller sämre) längs vägen? (Du som inte läser bokserier kan i stället svara på om du har märkt att någon av de författare du har följt längst har ändrat sitt skrivsätt och om du tycker att förändringen är positiv eller negativ)

Den serie jag har läst flest böcker i är nog Elizabeth Georges serie om kommissarie Lynley där jag har läst nästan alla böcker. Om serien har förändrats? Ja, Elizabeth George har alltmer drabbats av en förkärlek för att skriva extremt tjocka böcker, och deckare är något som inte passar att vara 700-800 sidor långa i mitt tycke. För även om hon språkligt skriver med hög kvalitet blir det långrandigt och händelsefattigt mellan varven. Jag skulle gärna se att hon återgick till att skriva mer normaltjocka böcker. Det har även hänt en del med karaktärernas privatliv som förändrat böckerna men det talar jag inte mer om nu ifall någon inte har läst dem. Och ni som har läst förstår säkert vad jag menar.

Jag har även läst många böcker i Anna Janssons serie om Maria Wern och även där upplever jag att så väl berättarstil som karaktärer har förändrats en del, men Anna håller sig tack och lov till böcker runt 300sidor fortfarande.

Trevlig helg önskar jag alla läsare!

35 thoughts on “Bokbloggsjerka 26-29 september

  1. Har inte läst något i den serien av Elisabeth George.
    Känns som det är försent att börja med det nu.
    Finns väl näst inpå 20 böcker och de är rätt tjocka med! Skulle ta en evighet!

  2. Elisabeth George har jag läst, tror det är 7 eller möjligen 8 men sedan tappade jag bort henne. Precis som du säger, de blev ju så förbenat tjocka! Men kanske någon gång i framtiden ska jag ta och läsa henne igen.

  3. Är också en av alla de som gett upp George, tappade sugen efter en väldigt lång och ganska händelselös bok (typ sju böcker in) och har inte kommit mig för att ta upp dem igen. Blir ju inte mer sugen när du skriver att det fortsätter så…

  4. Älskade Lynely böckerna på den tiden när det bara fanns några få (fast jag tyckte det var många redan då). Tröttnade dock på bokserien när den kom på TV. Blev lite Morden i Midsomer över det då.

  5. Jag har läst de flesta av Georges böcker och håller med om att de är lite väl tjocka (är egentligen inget fan av böcker på över 300 sidor, då jag tycker att tjocka böcker tenderar att bli lite ojämna och det är svårt att hålla intresset uppe) men jag har gillat de flesta av Georges böcker och har nog överseende med omfånget. 😉

  6. Jag har brutit med Lynley och Havers sedan några år tillbaka, och känner inte riktigt för att återvända. Det är nog främst tjockleken på de nyare böckerna som skrämmer bort mig.

  7. jag älskar Elisabeth George, tycker hon håller mycket hög klass jämfört med många andra deckarförfattare. Att böckerna är tjocka gör mig inget, jag gillar när en historia får plats att breda ut sig! Anna Jansson tycker jag skriver ganska ojämnt och karaktärerna ändras på lite udda sätt mellan böckerna. Dessutom tog hon det lite orealistiska greppet att inte bara låta en utan flera av sina karaktärer byta jobb samtidigt och börja jobba i Visby, det retade mig…

  8. Georges böcker är en favorit här också, kan hålla med om att framförallt den senaste är lite väl tjock men jag tycker ändå att de fortfarande håller hög klass.

Kommentera

