Uncategorized

Frostbiten av Marion Nyström

9789187548154_200_frostbiten_haftad

Marie de Valgir drabbas av mardrömmen. Hennes man och dotter blir brutalt mördade och själv drabbas hon av en stroke och tappar minnet. Polisen tror att hon är den skyldiga, men bevisningen stämmer inte. Allt eftersom minnet kommer tillbaka hos Marie tätnar mystiken. Det verkar som att hon är hemsökt och att det är onda krafter i rörelse som vill både henne och hennes närmaste illa.

Kanske finns svaret i det förflutna? Hon stammar från en gammal vallonsläkt där kvinnorna alltid behärskat läkekonst och naturmedicin. Korparna har varit deras bundsförvanter, så som den symbol för visdom de är. Kanske finns svaret på familjegården eller hos dess mystiske ägare Herman? Eller är det de vanliga dödliga som velat Marie illa?

Marion Nyströms debutroman är en flört både med mysticism, häxerier, skräck och den vanliga kriminalromanen. Jag gillar verkligen ingredienser som växternas förmåga att läka eller döda och även anspelningarna på korpens betydelse i folktraditionen. Det är saker som fascinerar mig mer än de skrämmer. Även den historiska bakgrunden med vallonerna är väldigt bra för berättelsen.

Det böjar på ett väldigt obehagligt sätt som får till och med mig (en svårskrämd individ) att fundera över att sova med lampan tänd. Men när sedan polisens utredning börjar tycker jag att det blir lite mycket ”polisjargong”, jag tycker mer om Maries berättelse med de övernaturliga inslagen.

Marie de Valgir är en bra karaktär som man gärna följer, men stundtals har jag lite svårt att hänga med i svängarna. Jag hade helt enkelt önskat att jag kunde komma huvudpersonerna ännu lite närmare inpå livet. Stämningarna växlar väldigt hastigt, först läser man en scen där Marie är förtvivlad över det som hänt hennes familj, i nästa sekund är hon överlycklig över den nya kärlek och jag hinner inte riktigt med att ställa om där, och det skapar en konstig känsla.

Men över lag har Marion Nyström skrivit en lovande debut som sticker ut i mängden. Språket är helt ok, och det är en bra historia. Jag läser gärna mer av henne i samma anda, för som sagt, folktro, naturläkekonst och allt annat som fick kvinnor dömda för häxeri i forna dagar är saker som jag finner mycket intressant och fascinerande, och de är utmärkta byggstenar om man vill läsa en bok som skapar rysningar. Och det gör Frostbiten.

Ett extra plus ger jag för det fantastiskt fina omslaget som verkligen lockar till läsning.

Tack till författaren som förärade mig ett exemplar att läsa och recensera. Det var väldigt roligt att få ta del av din berättelse Marion!

Boken finns hos Bokus och Adlibris

Betyg 3+ av 5

7 thoughts on “Frostbiten av Marion Nyström

  1. Jag läste just den här, jag gillade den men hade önskat att den hade varit lite mer skrämmande och lite mindre typisk deckare. I början kändes det som att boken skulle gå mer i den riktningen.

Kommentera

