Top Ten Tuesday

toptentuesday

Tema för veckan topp tio lista är: Top Authors I’ve Only Read One Book From But NEED to Read More Ett ganska enkelt ämne, det finns ett otal författare jag bara läst en bok av och sedan tänkt att jag borde fortsätta läsa flera böcker av. Här är ett urval.

  1. Simona Ahrnstedt – Har jag bara läst Överenskommelser av ännu. Måste bli ändring på det.
  2. Christoffer Carlsson – Har jag ännu bara läst Fallet Vincent Franke av. Jag blev inte riktigt övertygad, men den nya serien om Leo Junker lockar väldigt ändå.
  3. Anders de la Motte – Jag läste Geim och tyckte den var riktigt bra. Men sen har jag inte kommit längre…
  4. Kerstin Ekman – Vilken skam – jag har bara läst Mordets praktik av denna gigant.
  5. Maria Ernestam – Har skrivit ett antal böcker. I början av året läste jag Alltid hos dig. Då tänkte jag att det måste bli fler, men ännu har det inte blivit av.
  6. Anna Fredriksson – Sommarhuset tyckte jag mycket om. Men Lyckostigen och Augustiresan står ännu olästa i bokhyllan.
  7. Amanda Hellberg – Döden på en blek häst tyckte jag var riktigt bra. Nu finns också fortsättningen i form av Tistelblomman och Snögloben av sätta tänderna i.
  8. Johanna Mo – Jag har läst deckardebuten Döden tänkte jag mig så och känner ett visst sug efter uppföljaren.
  9. Malin Persson Giolito – Bara ett barn gav verkligen mersmak.
  10. Josefine Sundström – Jag var allt ganska misstänksam och tänkte ”en kändis från tv – kan hon skriva?” Men jag blev oerhört positivt överraskad för Vinteräpplen var en otroligt bra bok som verkligen fastnade i minnet. Boel och Oscar finns oläst i bokhyllan.

För att begränsa min lista valde jag idag att enbart nämna svenska författare. Det finns ju massor av utländska som jag också skulle läsa mera av men de får vi ta en annan gång.

15 reaktioner på ”Top Ten Tuesday

  1. För första gången funderar jag faktiskt på att delta, den här uppgiften känns överkomlig. Men måste säga att Bara ett barn fick mig att reagera tvärtom, har inte varit sugen på att plocka upp något nytt av Persson Giolito.

  2. Flera av dessa (1, 2, 3, 9 och 10) har jag inte läst något av, men en eller ett par böcker står här redan och väntar. Kerstin Ekman har fått två chanser av mig, men nu är det nog slut för hennes del. Amanda Hellberg gillar jag 🙂

  3. Jag gillar ju verkligen serien om Leo Junker men har inte läst hans tidigare böcker. Vinteräpplen blev jag verkligen positivt överraskad av. Boel och Oscar var fin, men gjorde inte lika stort intryck på mig.

Kommentera

