Tematrio – personliga pronomen

Lyran fortsätter botanisera bland grammatikens mysterier och skriver denna vecka följande: Dags för en ny titelutmaning med grammatiskt tema. Och nu blir det lite petigt, jag måste erkänna att jag får googla eftersom ordklasserna är inte de samma som när jag lärde mig dem! Berätta om tre bra böcker med personligt pronomen i titlarna!

  1. Nu ser du mig av Sharon J Bolton – Den första boken om Lacey Flint.
  2. Innan du dog av Camilla Grebe och Åsa Träff – Den tredje boken om psykologen Siri Bergman.
  3. Du går inte ensam av Mari Jungstedt – En bok i serien om kommissarie Anders Knutas.

Återigen blev det en trio i kriminalromanens tecken, framför allt ettan och tvåan är några riktiga favoriter. Jag valde också att koncentrera mig på ordet du, så vi får hoppas att det verkligen är ett personligt pronomen 😉

9789174993035_200_nu-ser-du-mig_pocket 9789146221753_200_innan-du-dog_e-bok 9789174293944_200_du-gar-inte-ensam_pocket

19 comments

  1. S.J Bolton är en favorit här hos mig. De andra två har jag läst en bok av Grebe/Träff och ett par av Jungstedts, gillat det jag läst men tiden är en evig bristvara för en bokslukare. Det kommer jämt en massa andra böcker i vägen och floden av nya böcker tar ju aldrig slut!

Kommentera

