Fiolen från Auschwitz av Maria Ángles Anglada

9789100139995_200_fiolen-fran-auschwitz

Daniel är fiolbyggare till yrket. Men samtidigt är han av judisk härkomst och då nazitysklands härjningar på kontinenten når sin kulmen befinner han sig i koncentrationslägret Auschwitz i södra Polen. Men han har lyckats skaffa sig en något priviligierad position i arbetslägret eftersom han är finsnickare, och även fiolbyggare. En sådan man kan nämligen tyskarna ha nytta av, och då en av de överordnades fioler går sönder genom att den får en allvarlig spricka får Daniel chansen att visa vad han går för. Det blir en berättelse om musik, passionen bakom hantverket och samtidigt kan vi skönja grymheterna från Auschwitz och de tragedier det innebar för människor att skiljas från sina anhöriga som en bakgrund till berättelsen om en fiols resa. Många år senare får en gammal man som är violinist syn på just denna fiol i händerna på en ung kvinna vid ett framträdande. Naturligtvis undrar han vem hon är och hur det gick för hans vän Daniel.

Fiolen från Auschwitz är en kort roman med mycket innehåll. Den är översatt från katalanska och författaren Maria Ángles Anglada är tyvärr bortgången. Boken utkom redan 1994, men nu, tjugo år senare, har den översatts till svenska. Jag tycker att det är ett bra grepp att skriva den här typen av bok i kort format. Med tanke på allt det mänskliga lidande som den innehåller tror jag att det bästa sättet att ta till sig sådana berättelser är i små doser. Jag känner personligen att hjärnan inte vill ta in hur mycket av den varan som helst, och att det därför finns en viss risk att man inte tillgodogör sig hela innehållet om det varit en lång bok. Man orkar helt enkelt inte. Men nu är det en kort och koncis berättelse som väljer de rätta detaljerna och orden för att förmedla sitt innehåll.

Det jag har att anföra som är till bokens nackdel i mina ögon är att jag inte är någon musikant och att jag därför har lite svårt att ta till mig olika musikaliska termer och inte heller kan ta till mig de passionerade redogörelserna för fiolens mysterier på samma sätt som en invigd i dessa skulle ha gjort. Men det kan ju knappast inte boken hållas ansvarig för och jag tycker ändå att den är mycket läsvärd.

Tack till Albert Bonniers förlag för recensionsexemplaret.

Boken finns hos Bokus och Adlibris.

Betyg 3 av 5

2 comments

Kommentera

