Uncategorized

Månadssammanfattning Augusti

Så har även augusti passerat. En givande läsmånad på många sätt. Jag har hittat ett par nya favoriter och över lag läst riktigt bra böcker. Att jag sedan alltid tror att kommande månad ska gå till historien med ett läsrekord som sedan uteblir är en annan femma, men kvalitén har det då sannerligen inte gått att klaga på. Sju böcker blev lästa, och det är flera påbörjade som tack vare slalomläsningen inte kan räknas till augustis statistik. Men desto fler blir väl utlästa i september.

  1. En mörderska bland oss – Hannah Kent Betyg 4 av 5
  2. Livrädd – Sharon J Bolton Betyg 5 av 5
  3. Djävulen hjälpte mig – Caroline Eriksson Betyg 5 av 5
  4. Björndansen – Roslund & Thunberg Betyg 3 av 5
  5. Genom elden – Rosamund Lupton Betyg 3 av 5
  6. Glöm inte att låsa – Elizabeth Haynes Betyg 4 av 5
  7. LEONA: Tärningen är kastad – Jenny Rogneby

Månadens bästa: Tre böcker fick toppbetyg, Livrädd, Djävulen hjälpte mig och LEONA – Tärningen är kastad. Riktigt bra alla tre.

Månadens mest spännande: Livrädd av Sharon J Bolton. Hon vet hur man skapar en bladvändare.

Månandens nykomling: Jenny Rogneby har skrivit en mycket bra deckare med en karaktär som fastnar och ett eget uttryck. Det känns nyskapande inom en genre som är svårt att göra något nytt av och jag vill definitivt läsa mera. Recensionen kommer inom kort!

Månadens historiska: En mörderska ibland oss av Hannah Kent och Djävulen hjälpte mig av Caroline Eriksson kretsar kring samma tema, kvinnor under 1800-talet som döms för mord. Hannah Kent är internationellt erkänd och nominerad till fina priser och Caroline Eriksson är något av en svensk doldis. Jag föredrar faktiskt Djävulen hjälpte mig av dessa två.

Månadens otäckaste: Glöm inte att låsa av Elizabeth Haynes. Jag tyckte den kryper under skinnet på läsaren eftersom den behandlar en situation många kvinnor befinner sig i, om än kanske något tillspetsad.

Månadens besvikelse: Egentligen ingen, men Björndansen och Genom elden kanske inte riktigt levde upp till mina förväntningar. Därmed inte sagt att de var dåliga.

Utmaningarna: Hyllvärmare har jag inte läst en enda nu på tre månader och funderar allvarligt på att skrota denna utmaning. I september börjar istället två nya utmaningar jag har valt att delta i, Tre på Tre hos Pocketlover och Spänningsutamningens hösttermin hos Mias bokhörna. Jag har valt att läsa Mr Ripley av Patricia Highsmith respektive De utstötta av Elly Griffiths.

9789174994179_200_livradd_pocket 9789146225591_200_leona-tarningen-ar-kastad 9789175032719_200_djavulen-hjalpte-mig_pocket

Månadens höjdare

10 thoughts on “Månadssammanfattning Augusti

Kommentera

