Top Ten Tuesday

toptentuesday

Veckans tema för topplistan är: Top Ten Books I Really Want To Read But Don’t Own Yet. Den listan är ju egentligen bra mycket längre än bara tio böcker. Men jag får väl försöka fundera ut tio favoriter. Det är möjligt att jag redan tjatat om några av dessa böcker i tidigare inlägg om höstens böcker, men jag ska göra ett försök att variera mig.

  1. Lotus Blues av Kristina Ohlsson – Varför hon övergett Fredrika Bergman begriper jag inte riktigt, men kanske var det dags att ta en paus från den serien och pröva något annat. Läsa vill jag i alla fall. Boken utkommer i höst.
  2. Profeterna vid evighetsfjorden av Kim Leine – En historisk roman från Grönland. Låter spännande.
  3. Odödlig av S J Bolton – Den tredje boken om Lacey Flint brådskar med att bli läst innan den fjärde boken kommer i höst. Jag väntar på pocketutgåvan, men kanske får det bli ett bibliotekslån om jag inte kan stilla mig till dess.
  4. Stormfågel av Conn Iggulden – Första delen i en ny serie om Rosornas krig i 1400-talets England.
  5. Monogram-morden av Sophie Hannah – En ny skriven Poirot-bok efter Agatha Christies karaktär. Fusk? Förvisso. Men jag vill ändå läsa!
  6. Himlakroppar av Eleanor Catton – En Man Booker Prize-vinnare som jag är nyfiken på. Utkommer i oktober.
  7. Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie – Finns nu på pocket och den vill jag gärna ha.
  8. Lewismannen av Peter May – Utkommer i oktober. Habegäret är starkt.
  9. Mary Jones Historia av Elin Boardy – Kommer på pocket i höst, och kanske kan jag stilla mig till dess.
  10. Erik XIV. Prakt. Drömmar. Mörker. av Herman Lindqvist – Något historiskt ska väl komma med på listan också. Herman kommer med en ny biografi och även om jag inte precis alltid har varit helt nöjd med hans böcker har han skrivit några riktigt bra, bland annat en biografi över Napoleon, och jag vill gärna läsa den här.
14 reaktioner på ”Top Ten Tuesday

  1. Jag har än så länge endast läst en bok av SJ Bolton har hennes andra med Lacy hemma som jag planerar att läsa snart men jag längtar ändå till hennes nya bok 🙂

Kommentera

