En smakebit på söndag

ensmakebit

Söndagen har gått i ett med gäster, matförberedelser, skogspromenader, kaffedrickning och sällskapsspel… Ja, ni förstår ju själva att smakbiten är en smula försenad. Men här är den nu ändå och kommer från sidan 48 i Genom elden av Rosamund Lupton. Jag har i själva verket läst längre än så, men tycker att det här var ett passande textavsnitt för att reta er nyfikenhet. Boken handlar om Jenny och hennes mor. Jenny ligger svårt brännskadad på sjukhus, och hennes mor ligger på samma avdelning med en allvarlig huvudskada efter att ha försökt rädda sin dotter ur den anlagda branden på skolan, som är upprinnelsen till hela boken. Modern befinner sig utför sin egen kropp och ser och hör allt som sägs, och det hade jag till en början svårt för, men tycker nu att den formen av berättande fungerar helt ok i den här boken.

Någon har just gått förbi anhörigrummet. Jag såg en skymt i dörrens glasruta, en skugga som svävade förbi. Jag kanske ska se efter, för säkerhets skull.
    En gestalt skyndar längs korridoren på brännskadeavdelningen. Av någon anledning kommer jag att tänka på samma skugga som jag anade i ögonvrån på idrottsplatsen.
    Han är på väg mot Jennys rum.
    Han går in, och genom den halvöppna dörren kan jag se honom böja sig över henne.
    Jag skriker och inte ett ljud hörs.
    Jag ser en sköterska som går mot Jennys rum. Hennes gummisulor gnisslar mot linoleumgolvet, gestalten hör henne och slinker iväg.
    Sköterskan tittar till Jenny. Jag kan inte se att något är annorlunda nu, inte för att jag har en aning om vad alla monitorer betyder, men för mig ser det likadant ut som tidigare. Sköterskan med de gnisslande skosulorna kontrollerar en detalj i Jennys utrustning.
    Där ute i korridoren har personen försvunnit.
    Jag kom inte tillräckligt nära för att se ansiktet, bara en silhuett i en lång mörkblå rock. Och dörrarna till brännskadeavdelningen är låsta, så gestalten måste ha haft rätt att vistas där. Det måste vara en läkare, kanske en sköterska, troligtvis på väg hem efter sitt skift, vilket är anledningen till att han var klädd i ytterkläder. Kanske han ville titta till Jenny innan han gick hem.
    Jag ser att Jenny kommer tillbaka och jag ler mot henne.
    Men jag är rädd.
    För vem är klädd i lång mörk ytterrock mitt i juli?

 

Vill ni läsa fler smakbitar? Besök Maris blogg.

9789113052748_200_genom-elden

32 comments

  1. Det var en skummel smakebit! Det høres ut som du har hatt en travel dag i dag så jeg ønsker deg en stille søndagskveld! 🙂

Kommentera

