Svamptider

Ja, detta är en bokblogg, men idag måste jag få göra avsteg och skriva om något annat. Nämligen svamp. Jag har hittat rekordmycket (för mig alltså) Karl Johan svamp. Två hela papperskassar (modell ICA:s). De är verkligen jättefina nu och verkar finnas i överflöd.

image

image

image

Var ska ni då leta? Granskog verkar vara det ultimata stället, gärna där granarna står tätt och det är ganska mörkt och knappast växer någon mossa på marken.

image

Om ni aldrig plockat Karl Johan svamp, skaffa en bra svampbok och börja leta. De är lätta att känna igen på sin klumpiga fot (de flesta andra soppar är raka) och sin chokladbruna hatt. Men, de får inte skifta i tegelrött för då är det en aspsopp, eller värre, en gallsopp.

Har ni några bra tips på recept får ni gärna lämna en kommentar. Att ha dem i sås är nästan en självklarhet, men annars är jag lite dålig på att veta vad jag ska göra med dem.

I övrigt på svampfronten då? Ängschampinjonerna verkar också ha ett rekordår efter den torra sommaren och allt regn som kommit därefter. Men sådana ska man vara försiktig med eftersom man lätt kan förväxla dem med vit flugsvamp. Svart trumpetsvamp däremot är också på gång nu och ganska lätt att känna igen. Korpögon krävs dock, den är svår att se. Kantarellerna kommer nog igen efter regnet men växer inte så fort. Trattkantarellerna dröjer nog också ett tag innan de kommer.

image

Svart trumpetsvamp, en riktig delikatess.

13 reaktioner på ”Svamptider

  1. Jag hittade lite karljohanssvamp idag jag med, men inte alls några sådana mängder. Jag är imponerad! Det som jag gjorde med mina svampar var svampomelett, dvs fräsa svamp och lök, sen som vanlig omelett.

  2. Oj, vad mycket svamp! Själv plockar jag bara kantareller, men i år har jag inte hittat några.. Kanske har de kommit nu, när det regnat mycket, men när jag var ute och letade så var det så torrt att de inte kommit fram..

  3. Wow, så mycket fin Karl-Johan! Imponerande.

    Prova att skiva tunt och torka, ger bra smak i lite allt möjligt.

    Om du äter fisk så är ungsstekt hel gös med stekt svamp och lök i magen (stek ihop lite först) ett gott (!) tips. Speciellt om du får det att rymmas i en stekpåse. Just gös blir extra gott med svamp, tycker jag, men jag älskar gös… VIlken vit fisk som helst borde gå bra. Du kan använda annan svamp än Karl-Johan förstås, men gärna blandsvamp, de fina smaknyanserna framhäver varandra.

    Oj, nu vill jag ut och plocka!

Kommentera

