Uncategorized

Månadssammanfattning Juli 2014

Hej hopp vad fort tiden går. Jag har ju inte alls hunnit med att läsa allt jag tänkt mig. Mycket kan jag skylla på värmen, jag är ingen strand och solstolsläsare direkt. Men sol och bad, av vilket det blivit en hel del, är inte fel det heller. Åtta böcker har jag hunnit med, och då några av dem var riktiga tegelstenar får jag ändå tycka att det känns helt ok. Det har blivit en hel del svenska deckare, så nu känner jag mig faktiskt lite mätt på sådana. Augusti kommer nog, inledningsvis i alla fall, att få bestå av lite andra genrer och miljöer.

  1. Otrygg hamn – Tana French Betyg 3 av 5
  2. För in de döda – Hilary Mantel Betyg 4 av 5
  3. Havskatten – Ann Rosman Betyg 4 av 5
  4. Offer utan ansikte – Stefan Ahnhem Betyg 4 av 5
  5. Den man älskar – Mari Jungstedt Betyg 4 av 5
  6. Tjockare än vatten – Carin Gerhardsen Betyg 4 av 5
  7. Vi kom över havet – Julie Otsuka Betyg 5 av 5
  8. Kreml: Symbolen för makt och rikedom – Catherine Merridale Betyg 5 av 5

Månadens mest intressanta var Kreml: Symbolen för makt och rikedom av Catherine Merridale. Merridale skriver lättläst och målande och vi får genom Kremls historia följa den ryska historien på ett mycket intressant sätt. Recension kommer snart, men jag kan redan nu säga: läs den!

9789175450797_200_kreml-symbolen-for-makt-och-rikedom

Månadens mest berörande var Vi kom över havet av Julie Otsuka. Många har redan läst den så ni förstår vad jag menar.

9789174293517_200_vi-kom-over-havet_pocket

Månadens mest spännande var Tjockare än vatten av Carin Gerhardsen och Offer utan ansikte av Stefan Ahnhem. Alla deckarfantaster borde läsa dem bums!

9789113049700_200_tjockare-an-vatten 9789137142142_200_offer-utan-ansikte

Månadens besvikelse var att Otrygg hamn av Tana French var ett sömnpiller. Jag har tyckt väldigt bra om hennes tidigare.

Månandens mest storslagna var För in de döda av Hilary Mantel. Say no more!

9789187347429_200_for-in-de-doda_e-bok

Hyllvärmarutmaningen går inte alls just nu. Måste försöka ändra på det.

Många böcker fick betyget 4 av 5, men det betyder inte att de var särskilt lika. Alla hade sina kvalitéer. Augusti blir en spännande läsmånad hoppas jag, med tanke på att höstens nya böcker börjar komma. Visserligen är mina bokhyllor inte direkt någon ödslig plats. Men jag kan inte hjälpa att jag blir hemskt sugen på att läsa en del av de böcker som kommer ut inom kort.

 

10 thoughts on “Månadssammanfattning Juli 2014

Kommentera

