9789173519441_200_havskatten

Havskatten är den femte boken i Ann Rosmans serie om Karin Alder och Marstrand. Boken utkom i maj 2014 hos Damm förlag och liksom tidigare böcker får vi följa två parallella berättelser. En i nutid och en där Marstrand hamnar i ett historiskt perspektiv.

Året är 1906 och Marstrand är på modet som sommarstad eftersom hälsokurerna tagit de bemedlade samhällsklasserna i sitt grepp och staden erbjuder stärkande havsbad och liknande behandlingar. Att kung Oscar II dessutom besöker staden varje sommar gör att aristokraterna flockas och ser ett utmärkt tillfälle att skaffa lämpliga äktenskapspartier åt sina barn. Karolina kommer tillsammans med sin far, som gjort sig en förmögenhet på skog, sin styvmor och sin halvsyster. Även om fadern är industriman så har Karolina blått blod från sin mor och dessutom ett slott att vänta i arv efter morföräldrarna. Sådant smäller högt på äktenskapsmarknaden. Hon är dock sjuklig och rekommenderas att gå till en ung läkarstudent som är verksam i Marstrand, Karl Wallin. Han får Karolinas hjärta att klappa lite extra, men det är istället en rik adelsman som anses vara det passande partiet. Vad Douglas Lagercreutz har för lik i garderoben eftersom hans tidigare förlovning slagits upp är dock Karolina ovetande om, men inte Karl Wallin.

I den nutida berättelsen blir ett riktigt original mördat i en byggnad som tillhört Marstrands glasdagar som kurort men som nu kommit ut till försäljning. Marstrandsborna hävdar att det är kulturminnesmärkta fastigheter som borde bevaras i allmänhetens intresse och fruktar att det inte gått rätt till på kommunen eftersom fastigheten sålts misstänkt billigt. Till mångas fasa verkar det som något slags spahotell ska smällas upp på Marstrands bästa tomt. Karin Adler och hennes kollegor får till uppgift att utreda mordet och härvan som ligger bakom. Då Karins svägerska Lycke som är inblandad i konsultfirman som arbetat med försäljningen får obehagliga överraskningar efter att ha påpekat felaktigheter i materialet hettar det till och frågan blir vem som är näst på tur då stora pengar står på spel.

Till att börja med vill jag påpeka att för den som gillar deckardrottningar á la mysdeckarfacket, här har ni en verklig kunglighet i Ann Rosman. Rosmans popularitet har stigit de senaste åren och det är verkligen välförtjänt.

Framförallt är det även denna gång den svunna tiden som förtrollar mig. Inte bara för att jag gillar historia, utan för att Rosman är så fenomenalt duktig på att fånga känslan hos Karolina och de andra under tidigt 1900-tal. Jag riktigt känner tånglukten (trots att jag aldrig varit på västkusten!) och känner andan i hela kurortslivet lägga sig som en mysig filt över mig när jag läser. Ann Rosman, om du skulle känna för att skriva en renodlad historisk roman någon gång tror jag att du har de bästa av förutsättningar.

Deckargåtan är helt okej. Den kanske inte är extremt originel men den är välskriven. Det enda jag har att framföra som konstruktiv kritik är att jag stundtals har lite svårt att följa de ekonomiska förvecklingarna med bolag hit och dit. Jag lämnas där med en känsla av ”vem gjorde egentligen vad?”. Nu är inte det avgörande för att förstå historien i stora drag vad det gäller motiv och liknande, så därför är det inget jag bekymrar mig om särskilt mycket. En annan sak jag funderar över medan jag läser är Kungälvs kommun. Visst, vi undrar nog alla lite vad kommunerna sysslar med och ibland är det nog en hel del svågerpolitik inblandad på sina håll. Men kanske känner sig Kungälvs kommun en smula utpekade som ett fifflets högborg, trots att detta är en fiktiv berättelse. Däremot tycker jag att det är bra att vi får en veckarklocka att kommunernas verksamhet nog ibland behöver ifrågasättas och granskas så att allt verkligen står rätt till, var man nu än råkar bo.

Nu börjar den otåliga väntan på nästa bok, inte minst därför att jag tror att Karin Adlers privatliv inbjuder till att det kommer komma en fortsättning. Jag rekommenderar verkligen boken, och att läsa den sommartid till vågornas kluckande förhöjer säkert stämningen ett extra snäpp.

Tack till Damm förlag för recensionsexemplaret!

Boken finns hos Bokus & Adlibris.

Betyg 4 av 5

4 reaktioner till “Havskatten av Ann Rosman

  1. Jag håller verkligen med dig; Ann Rosman är den riktiga kungligheten vad gäller välskrivna böcker! Jag är så imponerad av hennes researcharbete. Du är inte ensam om att otåligt vänta på nästa bok! 😉

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.